Home » Leerkrachten training
Nadat The Compassion4Kids school in Adawso, Ghana in 2022 een KEY-school was geworden, nam schoolleider Emmanuel Nkrumah contact op met Marian. Hij was verbaasd en ook heel enthousiast dat de Engelse leesvaardigheid en Engels spreken op zijn school sinds de methodes van The Key geïmplementeerd waren, zo vooruit gegaan waren en hij had het plan opgevat om samen met Marian een leerkrachtentraining te organiseren, waardoor uiteindelijk meer scholen en leraren met The Key konden gaan werken. Er zouden sowieso 70 leerkrachten aanwezig zijn.Uiteindelijk is dit het doel van The Key of Education: ‘zoveel mogelijk leerkrachten bereiken’, dus Marian stemde hiermee in.In Ghana is het namelijk zo dat overheidsscholen kwalitatief erg slecht zijn.
Daardoor besloot hij 10 jaar geleden, als gedreven, idealistische leraar een privéschool op te richten voor de allerarmsten. Hij had al een netwerk opgebouwd met diverse hulporganisaties uit Europese landen en kon zodoende starten met het bouwen van zijn school. Zijn inkomsten, zoals de salarissen voor leerkrachten, haalde hij uit het schoolgeld wat de middenklasse moest betalen. De allerarmsten hoefden hierdoor niets bij te dragen, waardoor deze kinderen toch naar school konden. Hij had enkele jaren geleden via een Nederlandse N.G.O van ‘The Key of Education’ gehoord en stuurde Marian een bevlogen mail, waarin hij zei ‘een methode gevonden te hebben waarnaar hij al heel lang zocht’…..
Als voorbereiding op de trainingen sprak Mr Emmanuel zijn netwerk aan en hing posters op in Accra en omgeving. De eerste en tweede dag kwamen in Koforidua in het district Akropong, gelegen meer in het binnenland van Ghana, waar ook de school van Mr Emmanuel is, 56 leerkrachten bijeen.
Als eerste begon Marian met een Power Point met uitleg over The Key, haar methodes, de taalontwikkeling bij jonge kinderen en het aanleren van een tweede taal naast de moedertaal. Tussendoor werd in kleine groepjes de didactische vaardigheden getraind en konden vragen beantwoord worden.
In groepjes van acht vonden de workshops
plaats. Waarbij de leerkrachten een map
kregen met daarin een lesopdracht en bijbehorende materialen. Zo konden zij ervaren wat The Key Part inhield en wat het betekende om interactief samen te werken.
Deze coöperatieve manier van werken
was nieuw voor hen. En na afloop vertelden ze dat enthousiast dat ze er naar uitkeken om met de methode te gaan werken.
Op woensdag 23 Februari 2023 vond de tweede trainingsdag plaats.
Deze stond in het teken van The Key of Education Part 2, ofwel het Engels leren lezen met ‘phonics’ voor jonge kinderen van Grade 1.
Wat hier natuurlijk aan ten grondslag ligt is het fonetisch correct uitspreken van de klanken. In veel landen in Afrika en Azië leren ze alleen het ABC aan,
maar kinderen kunnen met de namen van het ABC niet tot lezen komen.
Ik start dan ook altijd met een voorbeeldwoord als ‘PAN’, als ik dat woord aanleer met namen van de letters lees ik: pie-ee-en….
Leer ik dat woord aan met de fonetisch correcte klanken dan lees ik:
puh-eh- nnn…..PAN.
Voor veel leerkrachten is dit een AHA-Erlebnis, een ‘eye-opener’ dus…
Ik begon met de uitleg, opbouw en structuur van de methode, die eigenlijk elke maand hetzelfde is, waardoor de methode handig is in gebruik. De eerste twee maanden kwamen de CVC woorden aan bod.
Op deze trainingsdagen waren 156 mensen aanwezig. Er hadden zich er zelfs meer aangemeld, maar dit was door de ruimte niet mogelijk.
Ook hier werkte ik weer afwisselend met uitleg aan de hele groep en workshops, waardoor ze het geleerde meteen in de praktijk konden brengen en hun feed-back terug konden koppelen aan mij, wanneer we de leerstrategieën in de grote groep bespraken.
Na de groepsuitleg van maand 4, speelde één leerkracht de rol van leerkracht en waren de andere zeven leerkrachten weer even kinderen. Degene die de rol van leerkracht speelde ging aan zijn groep uitleggen hoe je woorden met een ‘magic vowel and silent -e’ moest lezen. Dit zijn woorden als: gape, late, rose…etc. Deze kunnen aangeleerd worden met een speciale didactische techniek waardoor het voor kinderen gemakkelijker wordt om ze te lezen. Op deze manier werd de hele methode behandeld. Eerst de algemene uitleg en daarna het oefenen en het geleerde in de praktijk brengen in kleine groepjes.
Ik heb in drie dagen tijd 156 leerkrachten getraind en kijk daar met zeer veel voldoening op terug! De feed-back die ik kreeg was enorm positief en alle scholen en leerkrachten gaan de methodes implementeren in hun Timetable.
Mr. Emmanuel heeft van mij toestemming gekregen om ook leerkrachtentrainingen te gaan geven in heel Ghana. En omdat hij zo’n groot netwerk in Ghana heeft, gaat dit ook zeker lukken. In Accra werden leerkrachten zelfs zo enthousiast, dat ze bij de wisseling van het workshop circuit zelfs enthousiast Afrikaanse liederen begonnen te zingen, die volgens Mr Emmanuel betekende: ‘geef mij iets nieuws, ik wil meer leren’.
Al met al een zeer geslaagde training!
Onze dank naar B.K.V. en Roland Rasenberg is dan ook enorm groot.
Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk geweest!
13 en 14 Februari 2024
Het basisonderwijs in India is gestoeld op memoriseren. De leerkracht die voor de klas staat zegt iets. Bijvoorbeeld: ‘The tiger is the national symbol of India’. De hele klas zegt dit dan na. Dit gebeurt in de lagere klassen ook met het alfabet dat dag in dag uit gememoriseerd wordt. Kinderen moeten maar zien dat ze met het uit het hoofd leren van het alfabet tot lezen komen. Wat natuurlijk een onmogelijke opgave is. Het concept van The Key is dan ook gebaseerd op de fonetische klanken van de letters. De eerste 2 maanden van het leesonderwijs worden deze CVC-words veelvuldig geoefend en later de Phonics, die gaandeweg de methode meer aan bod komen. Elke maand staat er een bepaalde Phonic/leesmoeilijkheid centraal en krijgen leerkrachten didactische tips, hoe ze dit het beste aan kunnen leren, zodat de kinderen beter en vloeiender leren lezen. Deze nieuwe aanpak was even wennen voor de juffen. Als extra tip werd meegegeven om de fonetische klank achterop de strook te schrijven, zodat ze in het begin zeker wisten dat het ook de juiste klank was.
Toen ze eenmaal de techniek van de woordstroken door hadden, wisten ze niet meer te stoppen en ervaarden de meeste, dat kinderen op deze manier véél gemakkelijker tot het echte lezen konden komen. De leesmoeilijkheden van elk hoofdstuk werden behandeld en er werden didactische tips en trics gegeven, die het vloeiend leren lezen vergemakkelijken.
Elke keer weer, bij elke leerkrachtentraining is dit een mooi moment.
Een echte AHA-Erlebnis.
Mijn inziens is dit de kracht van The Key, het is een hele praktische methode
waarbij heel gestructureerd leesmoeilijkheden aan bod komen die apart van elkaar de hele maand geoefend worden.
Het was mooi om te zien hoe gemotiveerd de leerkrachten waren en hoe goed ze allemaal meededen. Ze zeiden ook dat ze er nooit bij stil gestaan hadden dat het eenvoudiger was om te leren lezen door de fonetische klanken te oefenen. Zelf hadden ze als kind ook via het ABC leren lezen, en hadden ze de moeilijkheden ervan aan den lijve ondervonden, omdat het heel lang duurde, voordat ze ook echt goed en foutloos konden lezen.
10 en 11 Juli 2024
Nadat Marian met Sylvia Mbabazi had gesproken bleken veel basisscholen in en rondom Bukomansimbi ook veel belangstelling te hebben voor The Key. Marian en Sylvia gingen vanuit Nederland een inschatting maken om hoeveel leerkrachten het ging. Uiteindelijk waren er 83 leerkrachten die graag aan de tweedaagse training deel wilden nemen.
Zoals in zoveel ontwikkelingslanden is het ook in Oeganda belangrijk om in het basisonderwijs al goed Engels te leren spreken en lezen om de lessen die allemaal in het Engels zijn de hele schoolloopbaan te blijven begrijpen. Het biedt uiteindelijk meer vooruitzichten op een betere toekomst. Engels is immers de taal van de internationale communicatie. Als je geen Engels spreekt, zijn de kansen aanzienlijk kleiner om aan een baan te komen. Door in de basisschool al Engels op het rooster te zetten en te werken aan de vaardigheden Engels (durven) spreken en Engels lezen zijn ze op de goede weg en hebben kinderen meer kennis en vaardigheden verworven om goed aan te sluiten op het Engels wat op de Middelbare School gegeven gaat worden.
22 en 23 juli 2024
In maart 2024 nam Mr Yared , schoolleider van de Moriah School in Iringa, Tanzania, contact op met onze stichting. Hij had via de Nederlandse Tania Weber van ons gehoord, en wilde ook graag in de onderbouw een verbetering zien aangaande het Engels spreken en lezen en hij vroeg zich af of hij ook in aanmerking kon komen om te werken met de methodes en materialen van The Key. Ook Mr Kayanda van Primary School Wilolesi, in Iringa nam contact op en wilde ook graag een Pilot van de The Key opzetten om het uiteindelijk te implementeren.
Ook vertelden ze dat de overheid de scholen met ingang van 2025 verplicht stelden, Engels op het rooster te zetten in alle klassen van de basisschool Uit navraag bleek dat er veel meer scholen in Iringa geïnteresseerd waren. Marian gaf aan te willen komen wanneer ze een lijst hadden van 70 leerkrachten of meer die zich opgegeven hadden om deel te nemen aan de Tweedaagse leerkrachtentraining. Ook wilden zij en haar man nog eens een Schoolproject opzetten. Besloten werd om dit dan in Iringa op beide scholen te doen, na de leerkrachtentraining. Op 10 en 11 juli stond er een leerkrachtentraining in Bukomansimbi, Oeganda ingepland, waar afgelopen winter 2 vrijwilligers een schoolproject hadden opgezet bij Up4S. Dit zou dan mooi te combineren zijn.
Mr Yared en Mr Kayanada hadden uiteraard de locatie en benodigheden geregeld voor de leerkrachtentraining. Enkele dagen voordat de leerkrachtentraining plaats zou vinden, spraken we een overheidsfunctionaris en vertelden we aan hem wat de bedoeling van The Key was en de leerkrachtentrainingen die we wilden geven in Iringa. Vervolgens had deze overheidsfunctionaris contact opgenomen met alle basisscholen in Iringa en omgeving, waarbij hij elke basisschool verplicht stelde minstens twee leerkrachten te sturen naar de locatie Gangilonga Primary School, waar de leerkrachtentrainingen zouden zijn, want zo zij hij: ‘Niets is zo belangrijk als goed Engels spreken en lezen.
Zo kon het dus zomaar gebeuren dat we verrast werden door de opkomst. In plaats van de 70 leerkrachten, kwamen er nu 186 leerkrachten om de trainingen bij te wonen. Dat was fantastisch !!!
26 en 27 September 2024
Kevin Chaplin, oprichter van de Amy Biehlfoundation in Zuid-Afrika wilde graag dat zijn mensen die in de 9 Townships rondom Kaapstad lesgeven ook getraind zouden worden met de methodiek van The Key. Rose en Diana, vrijwilligers die al meerdere schoolprojecten opgezet hebben, wilden Marian hierbij ondersteunen en hebben in Kaapstad een training gegeven voor 76 leerkrachten en coaches. De situatie voor de schoolgaande kinderen in Kaapstad is te vergelijken met India, doordat de kinderen in de Townships minder kansen hebben en het onderwijs daar van dermate slechte kwaliteit is, biedt de Amy Foundation extra onderwijs aan bij de vele Naschoolse Locaties. Ook deze Tweedaagse Training was een succes.